20220819 yappa varel security WEB 483 V2
De 6 voordelen van toegangscontrole

Hoe je het ook draait of keert, sleutels halen het bloed onder je nagels vandaan. Je speelt ze kwijt, je moet ervoor zorgen dat je werknemers in bezit zijn van een sleutel om toegang te hebben tot het bedrijf wanneer je er niet bent en zo zijn er nog veel meer onaangename situaties die sleutels veroorzaken.

Gelukkig zijn sleutels verleden tijd. Al je kopzorgen worden weggenomen dankzij elektronische toegangscontrole voor uw bedrijfssite. Hoe die elektronische toegangscontrole juist werkt en wat de voordelen zijn voor jou en je werknemers, leggen we je graag in detail uit.

Hoe werkt toegangscontrole voor jouw onderneming?

Een toegangscontrolesysteem heeft de controle over wie, waar en wanneer je bedrijf mag betreden. Elektronische toegangscontrole wordt specifiek toegepast op je onderneming. Zo kan je kiezen om bepaalde delen van je bedrijf te beveiligen met een beperkte toegang.

Op die manier heb je als beslissingsmaker meer controle over wie waar rond beweegt in je bedrijf. Via een elektronische toegangscontrole is het ook mogelijk om achteraf te bekijken wie welk deel heeft betreden. Bovendien kan je toegangscontrole eenvoudig integreren met andere beveiligingssystemen zoals inbraakbeveiliging, camerabewaking of brandbeveiliging.

Toegangscontrole op basis van identificatie

Toegangscontrole is volledig gebaseerd op persoonsherkenning. Iedereen in je organisatie beschikt over een unieke badge, toegangscode, credential op smartphone, etc.

Wanneer iemand toegang wilt met zijn unieke code of badge, bepaalt het systeem of deze persoon beschikt over de juiste autorisatie om toegang te krijgen.

6 voordelen van elektronische toegangscontrole

We zetten even alle voordelen van een elektronische toegangscontrole voor je op een rijtje.

1. Unieke toegangscode of badge verloren?

Wanneer je jouw unieke badge, tag, code, bluetooth credential op smartphone,…verliest, dan blokkeert het systeem je badge. Indien iemand je badge of handzender vindt, kan die daar niets mee doen. Met een sleutel zou die persoon heel eenvoudig binnen kunnen of je zou alle sloten in je bedrijf moeten vervangen. Daarbovenop is het niet mogelijk voor derden om een kopie te maken van je badge.

2. U hebt altijd een duidelijk overzicht van wie waar is geweest.

Als zaakvoerder heb je ten allen tijde een duidelijk overzicht via log-files van wie waar is geweest in uw bedrijf. Dit geeft je een duidelijk overzicht van wie zich waar voortbeweegt binnen uw onderneming. Ook in geval van brand kan je aan de hulpdiensten duidelijk aangeven wie er zich in het pand bevindt.

Wanneer er een bepaald voorval plaatsvindt, kan je heel eenvoudig in de log-file kijken wie er op dat moment aanwezig was.

3. Remote beheer

Verleen vanop een afstand toegang aan werknemers of derden via je gsm. Overal ter wereld beheer je de toegang van uw onderneming via je gsm, tablet of laptop.

4. Eenvoudig te beheren

Via het systeem pas je heel eenvoudig aan wie toegang krijgt tot een specifiek deel. Het is perfect mogelijk om die toegang slechts te verlenen voor een bepaalde tijd. Stel dat bijvoorbeeld een team binnen uw bedrijf bezig is met een specifiek project en daarvoor x aantal weken toegang nodig heeft tot een ander departement, dan verleen je die toegang heel eenvoudig.

Dit geldt ook voor bezoekersbeheer waarbij bijvoorbeeld een QR-code verstuurd kan worden wanneer een bezoeker een afspraak maakt met iemand van het bedrijf. Via de QR-code zal de bezoeker toegang krijgen tot het gebouw.

5. Bied tijdswinst en gebruiksgemak aan

Het gebruik van elektronische toegangscontrole is comfortabel. De kopzorgen die een sleutel met zich meebrengt zijn verleden tijd.

Wanneer je toegang moet verlenen aan klanten of dergelijke kan je dit heel eenvoudig doen vanop afstand. Zo moet je jezelf niet meer in duizend en één bochten te wringen om iemand binnen te laten.

6. Extra veiligheid

Een toegangscontrolesysteem biedt extra veiligheid op verschillende vlakken. Ten eerste zorgt het ervoor dat ongewenste bezoekers niet zomaar je bedrijfssite betreden.

Ten tweede zorgt het voor extra beveiliging wanneer je actief bent in een sector die risico’s met zich meebrengt. Denk bijvoorbeeld aan de chemiesector waar misschien een chemische stof kan vrijkomen. Dan plaats je heel eenvoudig je bedrijf in een lockdown. Dit klinkt als een heel extreem voorbeeld, maar is wel iets dat kan voorvallen in realiteit.

In geval van brandalarm zal met toegangscontrole een lijst getrokken kunnen worden om te controleren dat alle aanwezigen geëvacueerd zijn.

    Meer blogartikels

    Shawnanggg nmp W Www V Sc unsplash
    Voor bedrijven
    Alarmsystemen

    Waarom in de horeca beveiliging onmisbaar is

    Ontdek in deze blog welke systemen onmisbaar zijn voor de beveiliging van je horecazaak. Geef aan jezelf en je klanten een rustgevend gevoel.

    20220819 yappa varel security WEB 588 220913 144126 1
    Voor bedrijven
    Brandbeveiliging

    Hoe maak ik mijn bedrijf brandveilig?

    Lees in deze blog hoe je stap per stap jouw bedrijf brandveilig maakt, zo loop je geen risico voor het verloren laten gaan van je levenswerk.

    Ryoji iwata n31 JP Lu8 Pw unsplash
    Voor bedrijven

    People counting als solution voor uw bedrijf

    Met behulp van slimme camera's kun je de dichtheid van mensen in een bepaalde ruimte makkelijk meten om de veiligheid van je klanten en medewerkers te waarborgen.